مواصفات النجيل الصناعى

مواصفات النجيل الصناعي

مواصفات النجيل الصناعى

ذكرنا في مقالات سابقة أن النجيل الصناعى، بدأت صناعته في أوائل عام 1960 م حيث كان السبق لديفيد تشاني وفريقه في إنتاج وتصميم العشب البديل للملاعب والمساحات الواسعة، ويتم صناعة منتج النجيل الصناعي في مراحل متعددة ولكي يحتمل النجيل الصناعي فترة اللعب والجهد الكبير، يجب أن يكون مصنوع من مواد ذات قوة ومواصفات عالية لكي يتحمل، في هذا المقال، سنتعرف على مواصفات النجيل الصناعي، واسعار النجيل الصناعى.

نبذة عن طبيعة النجيل الصناعي

لاشك أنك سمعت يومًا مصطلح “نجيل صناعي” إنه ببساطة نوع من العشب الذي يتم تصنيعه من مواد اصطناعية، ويستخدم في العديد من الأغراض، مثل:

  • الحدائق المنزلية للمباني السكنية.
  • تجهيز الملاعب الرياضية.
  • تجهيز المناطق الترفيهية. 

ويتميز النجيل الصناعي بعدة مزايا، مثل سهولة التركيب والصيانة، ومقاومة التلف، وتوفره بألوان وأشكال مختلفة.

مواصفات النجيل الصناعى الجيد

يتطلب الاستفادة بمزايا النجيل الصناعي العديدة الاهتمام باختيار نوع نجيل صناعي جيد، وتتمثل أهم مواصفات النجيل الصناعى الجيد فيما يلي:

مواصفات النجيل الصناعي
مواصفات النجيل الصناعي

اولاً: منشأ النجيل الصناعى

هناك العديد من الأنواع بالسوق المصري، ومن بين كل تلك الأنواع يأتي النجيل الصناعي تركي المنشأ على رأس أفضل الأنواع، فهو أحد الأنواع المميزة، ولكن إذا أردنا الحديث عن الأكثر جودة سنجد أنه “الهولندي تقفيل تركي” وده بس هتلاقيه فى المصانع المعتمدة من الفيفا .

ثانيا: الاسم المتداول

مينفعش تختار عينة من ماركة أو شركة مجربتهاش قبل كدة، لكن تقدر تشوف الملاعب اللي اتعملت بالعينة المعروضة ليك وانزل اتفرج عليها بنفسك واسأل صاحب الملعب عن أداء الملعب ويفضل إن الملعب يكون مر عليه سنة.

ثالثا: الشهادات الرسمية

مينفعش تشتري نجيل صناعي بدون ما تطلع على شهادة المنشأ الأصلية، وشهادة اعتماد الفيفا الأصلية، وشهادة

الجودة، والداتا شيت الخاصة بالنجيلة عادة بتكون فيها المعلومات دي.

 

رابعا: السعر

مينفعش تعمل ملعب نجيل صناعي ويكون اهم شيء بالنسبالك تختار سعر النجيلة الصناعي القليل، لازم تهتم أولا بالجودة وأكيد هتلاقى أسعار معقولة، وجودة عالية، لكن للأسف هتلاقى ناس كتير بتقولك سعر قليل علشان هو بيبيع صيني.

خامسا : التعاقد

مينفعش تتعاقد مع أى شخص يقولك هعملك ملعب بتكلفة قليلة، لكن المفروض إنك تتعامل مع شركة رسمية بعقد

رسمي، ويكون العقد مستوفي جميع الشروط القانونية، وتكون الشركة ليها الأوراق الرسمية القانونية زي السجل التجاري والبطاقة الضريبية وليها سابقة أعمال في نفس المجال.

سادسا: الضمان

لازم تاخد ضمان على النجيل الصناعي ويكون مثبت في نموذج العقد الموثق من الشركة.

مواصفات النجيل الصناعي
مواصفات النجيل الصناعي

مكونات النجيل الصناعى

يتكون النجيل الصناعي من 3 حاجات:

  •  اللصق أو التيب

ودي بنستخدمها في لزق رولات النجيل الصناعي ببعضها، في ناس كتير بتبيع نجيل صناعي رخيص وبتوفر اللزق والتيب، بالنسبة للتيب ده بيكون شريط قماشي ليه سطح ناعم وسطح قماشي خشن شوية وده مثال للتيب.

  • الحبيبات المطاطية

 اللي بيتم حشو النجيل الصناعي بيها، ودي بتكون حبيبات من 1 – 3 ملي.

  • الرمل الزجاجي الناعم (السيليكون)

 بيكون كمية الرمل على الملعب الخماسي حوالي 30 طن، ومينفعش  تقل الكمية دي في ملعب النجيل الصناعي الخماسي.

اسعار النجيل الصناعى

اسعار النجيلة الصناعي بتختلف حسب جودة المواد المصنوع منها وبلد المنشأ، لكن هتلاقي متوسط سعر النجيلة الصناعي حوالي 200 جنيه للمتر الواحد، وخد بالك من العناصر اللي قلتلك عليها فوق في  مواصفات النجيل الصناعى الجيد، وأنت بتختار اسعار النجيلة الصناعي المناسبة ليك.

ومش محتاج اقولك توفر على نفسك عناء البحث عن اسعار النجيلة الصناعي المتنوعة، وتروح لشركة جول سبورت على طول، هتلاقي عندنا كل الأنواع بمواصفات النجيل الصناعى المثالية، وبأسعار تنافسية، جرب وتواصل معنا تجد ما يسرك.

ما هي مزايا النجيل الصناعي؟

يمكن تركيبه في أي وقت وعلى جميع أنواع الأرضيات، لا يحتاج إلى الري بصفة مستمرة وإهدار كميات كبيرة من الماء، لا يعتبر بيئة جيدة أو صالحة للحشرات.

ما هي مكونات النجيل الصناعي؟

يتكون النجيل الصناعي بشكل أساسي من ألياف العشب والقاعدة السفلية والطلاء.



Demo Title


    رفع ملف (اختياري)

    This will close in 0 seconds

    Call Now Button