ازاي اشتري نجيل صناعي واعرف تكلفته 2020

ازاي اشتري نجيل صناعي

ازاي اشتري نجيل صناعي واعرف تكلفته 2020

ازاي اشتري نجيل صناعي واعرف تكلفته 2023؟ سؤال يمكن يجي على بال ناس كثير، لو بتحلم تجهز ملعب أو حديقة بنجيل صناعي، شركة جول سبورت بتقدم فرصة رائعة للناس إنها تستمتع بمساحات خضراء براحة وبدون مشقة كبيرة، بس إزاي تعرف تشتري النجيل ده وتعرف تكلفته؟ وإيه هي العوامل اللي بتأثر على سعر متر النجيلة الصناعي؟، تابع معانا.

ازاي اشتري نجيل صناعي؟

عشان نجاوبك على سؤالك “ازاي اشتري نجيل صناعي” لازم الأول تحدد احتياجاتك، بعدها ممكن تتصل بالموردين وتحصل على عروض أسعار مفصلة تشمل تكاليف التركيب والصيانة، طبعًا لازم تعاين المنتج ومواصفاته وتتأكد أنه مناسب لاحتياجك.

سعر متر النجيلة الصناعي

يتراوح سعر متر النجيلة الصناعي من 100 إلى 255 جنيه مصري، وتقدر تحدد أسعار النجيل الصناعي من خلال أكثر من نقطة مهمين زي:

  1. نوع شعر النجيلة الصناعية وكثافتها.
  2. شهادات اعتماد وجودة النجيل الصناعي.
  3. سعر الدولار واليورو.

ازاي اشتري نجيل صناعي واعرف تكلفته 2023؟ ده اللي هنحاول نجاوب عليه في الفقرات القادمة من خلال التعرف على النقاط الأهم في تحديد سعر متر النجيلة الصناعي.

ازاي اشتري نجيل صناعي
ازاي اشتري نجيل صناعي

أولًا: نوع شعر النجيلة الصناعية وكثافتها

النجيل الصناعي هو بديل النجيله الطبيعية ويُطلق عليه اسم النجيل الصناعي أو العشب الصناعي وخلافه على حسب اختلاف البلد، وحتى الآن المتخصصين في صناعة النجيلة الصناعية بيسعوا أنهم يصنعوا منتج مماثل للنجيل الطبيعي في المواصفات والشكل، وبالفعل قدروا يوصلوا بشكل كبير لمنتجات مطابقة للنجيله الطبيعية.

وكمان قدروا يصنعوا نجيل صناعي زي النجيلة الطبيعية بالضبط بالنسبة لعدد الشعر وكثافته ويمكن أفضل، لكن مش كل أنواع النجيل الصناعي مواصفاتها زي بعض، لأن فيه نجيله صناعية بها شعر كثيف وأخرى بها شعر رفيع أو عريض وهكذا. 

وطبعًا كل نوع بيفرق بشكل كبير عن النوع الآخر في السعر، وده بالإضافة لعدد الغرز والكثافة الخاصة بعينة النجيلة الصناعية، علشان كده نوع النجيلة الصناعية وكثافة الشعيرات وعددها عامل مهم في تحديد سعر متر النجيلة الصناعي في مصر أو العالم بشكل عام، وكمان عامل مهم في تحديد سعر ملعب النجيل الصناعي الخماسي أو السداسي في مصر.

ثانيًا: بلد نشأة النجيلة الصناعية وتكوينها

في إطار كلامنا عن ازاي اشتري نجيل صناعي، وبما أننا بنتكلم عن سعر متر النجيل الصناعي في مصر، احنا هنتكلم عن المنتجات المتوفرة في السوق المصري وده هيكون ترتيبه على حسب الانتشار.

في بداية دخول النجيلة الصناعية في الأسواق، كانت منتجات النجيلة الصناعية الأسباني والإيطالي أكثر المنتجات المتوفرة، وكانت طبعًا تكلفة وسعر المتر مربع منه غالي، ولكن بعد أن بدأت النجيلة الصناعية في الانتشار، دخلت أنواع تانية من النجيلة الصناعية زي النجيلة التركي والهولندي والأسبانى، وأخيرًا النجيل الصناعي المصري.

ثالثًا: سعر الدولار واليورو عامل أساسي لتحديد السعر

استكمالًا لإجابتنا على السؤال “ازاي اشتري نجيل صناعي واعرف تكلفته”، لازم نوضح أن أسعار النجيلة الصناعية في السوق المصري كانت قبل تعويم العملة الصعبة أقل بكتير من سعرها حاليًا، لأن

جميع النجيلة الصناعية المتوفرة في مصر مستوردة من الخارج، وطبعًا زي ما احنا عارفين ان الاستيراد مش

بالجنيه المصري، عشان كدا لما سعر الدولار زاد بشكل مبالغ، زادت معظم المنتجات الضعف وده يؤدي لارتفاع سعر النجيلة الصناعية في مصر.

ازاي اشتري نجيل صناعي
ازاي اشتري نجيل صناعي

ازاي أعرف ان النجيل الصناعي مؤهل للعب عليه؟

علشان تشتري عشب صناعي كويس لازم يكون مؤهل انه يتركب ويتلعب عليه من قبل الفيفا عشان هي المتحكم في جودة النجيلة الصناعية واعتماداتها، لأنها المنظمة العالمية للرياضة بشكل عام، وعشان كدا لازم تكون الفيفا قد أصدرت موافقة على المنتج اللي هيركب في الملاعب.

وعلشان تكون معتمد من الفيفا لازم تكون داخل الاتحاد الأوروبي، وبالتالي لازم تكون من دول الاتحاد الأوروبي، علشان كده لما تيجي تشتري نجيله صناعي لازم تتأكد من بلد المنشأ اللي اتصنعت فيه شعر النجيلة وانها تبع الاتحاد الأوروبي وده بالتالي بيأثر على سعر النجيل الصناعي.

سؤال سريع: لو الشعر الخاص بالنجيل الصناعي وطبقة البادة (السجادة اللي هيتخيط فيها غرز شعر النجيلة

الصناعية) من دوله تبع دول الاتحاد الاوروبي واتجمعت (تقفيل) مثلا في مصر، هل ده يكون معتمد من الفيفا ومطابق للمواصفات؟… وده اللي هنجاوب عليه في الفقرة القادمة.

رابعًا: شهادات اعتماد وجودة النجيل الصناعي

هل فعلا النجيلة الصناعية اللي اتجمعت واتقفلت في مصر أو تركيا أو من أي بلد من البلاد الغير تابعة للاتحاد الأوروبي بيكون معتمد من الفيفا؟

في الغالب شهادات الاعتماد بتكون أقوى دليل على أن عينات النجيل الصناعي مطابقة للمواصفات، لأن كل مصنع المفروض بيصنع أي عينات نجيل صناعي بيروح للفيفا لقسم الجودة بالتحديد لاعتماد العينة، ولو العينة مطابقة للمواصفات بيدفع مبالغ تأمينية، علشان يضمنوا أن المصنع مش هينزل أو يطلع منتجات غير مطابقة عن اللي اعتمدها، وبيستلم شهادة الاعتماد بمواصفات العينة كاملة مكتوب فيها اسم المصنع اللي تم اعتماده، علشان كدا مش أي منتج هيتباع ليك بيكون مطابق للمواصفات ومُعتمد من الفيفا وده طبعا بيأثر على سعر النجيل الصناعي في مصر.

مع تطور التكنولوجيا وزيادة الطلب على النجيل الصناعي، بقت عملية شراء النجيل دلوقتي أسهل من الأول، عشان كدة حاولنا نجاوب على سؤالكمازاي اشتري نجيل صناعي واعرف تكلفته”، متنسوش تشوفوا الجودة وضمان النجيل قبل الشراء، لأن السعر بيعتمد على المساحة والجودة، فتأكدوا إنكوا عارفين كل التفاصيل قبل ما تشتروا.

اتصل بنا الآن وتعرف على أنواع وأسعار النجيل الصناعي لدينا، وفريق العمل لدينا سيساعدك في اختيار النوع الأنسب لاحتياجك وميزانيتك.

ازاي اشتري نجيل صناعي

هل يتطلب النجيل الصناعي صيانة؟

على الرغم من أن النجيل الصناعي يتطلب صيانة أقل من العشب الطبيعي، إلا أنه يجب عليك تنظيفه وتنفيضه بانتظام وإصلاح أي تلف.

هل هناك ضمان لجودة النجيل الصناعي؟

نعم، العديد من الشركات تقدم ضمانات لجودة منتجاتها. تقدم شركة جول سبورت ضمان قد يصل إلى 10 سنوات في بعض المنتجات.



Demo Title


    رفع ملف (اختياري)

    This will close in 0 seconds

    Call Now Button